Service i hyresrätt – vad ingår i hyran?

Vissa saker i lägenheten ansvarar hyresgästerna själva för, vissa serviceåtgärder ingår i hyran och är sådant som Karlshamnsbostäder ansvarar för efter att felanmälan gjorts. Oavsett typ av fel så gäller att om felet orsakats av överslitage (såsom skadegörelse) så får du som hyresgäst själv stå för reparationskostnaden. Det är viktigt att veta att om man utför renoveringsarbeten som inte på förhand är godkända av Karlshamnsbostäder, så är man återställningsskyldig den dagen man flyttar.

Diskmaskin finns som tillvalsmöjlighet och då ingår installation, service och underhåll. Hyresgäst ansvarar för normal skötsel och rengöring. Egen installation är inte tillåten.

Typ av fel som Karlshamnsbostäder ansvarar för och åtgärdar

Justering och service av kranar
Reparation av kyl- och frysskåp. spis och tillval
Byte av fläktfilter
Kol till kolfilterfläkt
Stopp i avlopp
Felsökning och reparation av elanläggning
Justering och tätning av fönster och dörrar
Reparation och utbyte av lås och låsdetaljer
Reparation av inredning och utrustning som tillhör lgh och som Karlshamnsbostäder monterat
Diskmaskin (vid tillval)
Tvättmaskin
Torktumlare

Typ av fel som hyresgäst ansvarar för och åtgärdar själv

Byte glödlampor
Byte lysrör
Byte ugnslampa
Byte kyl- och fryslampa
Rengöring golvbrunn och vattenlås
Rengöring ventiler

Följande reparationer kan hyresgäst beställa och betala för

Byte av lysrör, inklusive lysrör

Den här sidan använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. (Klicka för att stänga)

Vi håller stängt för besök!

För att minska risken för smittospridning av Coronaviruset Covid-19 håller vi stängt för besök. Vi åtgärdar för närvarande endast akuta fel. Vi finns tillgängliga på telefon och mail under ordinarie öppettider. Kontakta oss gärna med dina frågor!