Fiber i våra fastigheter
Internet via fiber levereras endast av Telenor i våra fastigheter. Vill du hellre använda dig av mobilt bredband kan du själv välja leverantör.
Ett så kallat mediaskåp finns installerad vid din elcentral, eller i närheten av den (gäller ej marklägenheter). Från mediaskåpet har det dragits två nätverksuttag till vardagsrummet där TV-uttaget sitter. Tanken är att du ska kunna koppla in en router vid TV:n alternativt i mediaskåpet om utrymme finns. För dig som bor i marklägenhet har CTS/CPE (fiberkonvertern) installerats i närheten av TV-uttaget i vardagsrummet.
TV och internet från 1 juli 2023
Det analoga kabel-TV nätet släcktes ner 1 juli 2023 och ersattes av ett kostnadsfritt basutbud via digitalbox från Telia. Det nya basutbudet består av SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4. För att nyttja basutbudet i din TV behövs inget internet. Internet via fiber levereras endast av Telenor i våra fastigheter. Vill du hellre använda dig av mobilt bredband kan du själv välja leverantör.
Vid flytt från annan hyresvärd eller villa är det viktigt att tänka på att du inte kan flytta med något annat fiberabonnemang än Telenor till våra fastigheter. Undantag gäller i vissa områden, läs mer här.
Så kommer du igång med det kostnadsfria TV-utbudet via Telia
- För att få det kostnadsfria kanalutbudet behöver du en digitalbox. Du beställer din nya digitalbox från Telia via telefon 020-20 20 70 eller telia.se/aktivera. Säkerställ att boxen levereras kostnadsfritt innan du slutför din beställning.
- Vid beställningen behöver du identifiera dig med Mobilt BankID. Saknar du Mobilt BankID måste du ringa Telia på 020-20 20 70 för att få en personlig kod skickad till din folkbokföringsadress som du använder vid beställningen.
- När du fått din digitalbox ska du koppla in den i det nya uttaget. Instruktioner medföljer boxen och information finns även lite längre ner på denna sida.
Så kommer du igång med internet via Telenor
Om du har BankID: Surfa in på www.telenor.se/handla/bredband och köp den bredbandstjänst ni önskar. Om du saknar BankID kan du identifiera dig med hjälp av en personlig kod. Du beställer koden genom att ringa till Telenor på 020 222 222. Efter att du har beställt den personliga koden skickas den med post till din folkbokföringsadress. När du fått koden så kan du ringa till Telenor igen för att köpa dina tjänster. Routern kommer skickas till närmsta ombud och du får ett sms när den finns att hämta. När du hämtat ut routern behöver du koppla in den och aktivera bredbandet. Läs mer nedan. Se mer information från Telenor
Inkoppling
För dig som bor i flervåningshus
I vardagsrummet finns två nätverksuttag där du kopplar in din digitalbox och internetrouter.
För dig som bor i marklägenhet
I vardagsrummet finns en mediaomvandlare där du kopplar in din digitalbox och internetrouter i valfritt uttag.